Wij zijn bereikbaar op 053 77 15 18 elke werkdag van 8u tot 12u
Problemen met de verwarming, de warmwaterboiler, sanitaire toestellen, regenwaterpomp? EQUANS: 053 77 26 51

Ik ben huurder

Voor onze huurders hebben we op deze pagina heel wat praktische informatie verzameld.
Betaling van de huur
De huur aan Woonmaatschappij Dender-Zuid stort je op het rekeningnummer:
BE45 7805 5014 3189
Vermeld hierbij de gestructureerde mededeling. Ken je dat niet, vermeld dan naam en adres.
​Betaal je huur voor de 10de van de maand.
-
Heb je vragen over je huurprijs neem dan contact op.Telefonisch kan dat via 053 77 15 18 of mail naar huur@denderzuid.be .
-
Problemen met de betaling van je huur? Vermijd huurachterstal, contacteer

Hou je gegevens up to date!
​
Het ligt voor de hand dat de juiste contact- en betalingsgegevens belangrijk zijn voor onze administratieve diensten. Het zorgt ervoor dat je belangrijke informatie en eventuele terugbetalingen tijdig en correct ontvangt. Hier zijn een paar eenvoudige tips!
CONTACTGEGEVENS
Heb je nieuw telefoonnummer (vast of mobiel) of emailadres; zorg er dan voor dat je die nieuwe gegevens doorgeeft aan je bank, verzekeringsmaatschappij,
werkgever en andere belangrijke instanties. En zeker ook aan de woonmaatschappij! Zo mis je geen belangrijke post of meldingen. Een emailadres zorgt er bovendien voor dat we jou sneller kunnen informeren.
BETALINGSGEGEVENS
Verander je van bank, van bankrekeningnummer dan is het van groot belang ook die informatie door te geven aan de woonmaatschappij en andere instanties.
Dit voorkomt problemen bij domiciliëring van de huur, bij terugstorting van huurlasten
of huurwaarborg .
GEZINSSAMENSTELLING
Als huurder bij de woonmaatschappij is de informatie over de samenstelling van je gezin belangrijk. De grootte van je woning
moet namelijk aangepast zijn aan
je gezin. Als er op dat vlak veranderingen zijn, zoals een geboorte, huwelijk, scheiding of overlijden, geef dit dan zeker door.
VERANDERING VAN INKOMSTEN
Wanneer het inkomen in je gezin plots daalt omwille van ziekte, invaliditeit, werkloosheid,... neem dan contact op met onze huuradministratie. Zij bekijken met jou wat er mogelijk is.
Door al deze gegevens up-to-date te houden, voorkom je problemen en zorg je ervoor dat je altijd bereikbaar bent
en betalingen goed verlopen. Het is een kleine moeite die veel gedoe kan besparen! Ben je huurder en wil je wijzigingen van
gegevens doorgeven dan kan je mailen naar huur@denderzuid.be

Rechten en plichten van de huurder en verhuurder
​
Huurder en verhuurder hebben bepaalde rechten en plichten die ze moeten respecteren.
Al deze informatie wordt toegelicht bij de ondertekening van het huurcontract maar we lichten ze graag nog even toe.
Basistaalvaardigheid Nederlands
​
Sinds 1 november 2017 geldt een taalkennisvereiste. Na één jaar sociaal huren moet je verplicht een basisniveau Nederlands hebben. Een basisniveau Nederlands is het niveau A1 van het Europees Referentiekader voor Moderne Vreemde Talen. Sinds 1 januari 2023 verandert dit naar het niveau A2 van het Europees Referentiekader voor Moderne Vreemde Talen.
Heb je het verplichte basisniveau Nederlands nog niet? Dan kan je Nederlands leren. Op de website van het agentschap integratie en inburgering vind je de adressen en de openingsuren van organisaties die jou kunnen helpen. Zij informeren jou over Nederlands leren en helpen je om een school of cursus te vinden.
Heb je het basisniveau Nederlands niet na één jaar sociaal huren? Dan kan de toezichthouder jou een geldboete opleggen tussen de 25 en 5.000 euro.
Je krijgt als dat nodig is ook een nieuwe termijn waarbinnen je het basisniveau Nederlands moet behalen. De toezichthouder volgt jouw dossier op.
Dit is geen reden om je huurovereenkomst op te zeggen.
Soms moet je dit basisniveau Nederlands niet behalen. Dit kan in de volgende situaties:
-
Je hebt een verklaring van uitgeleerdheid
-
Je hebt een medisch attest of bewijs waarin staat dat je door een ernstige ziekte, mentale of fysieke handicap het basisniveau Nederlands nooit kan halen
Soms krijg je uitstel van de taalkennisverplichting: dan mag je het basisniveau Nederlands later behalen. Dit kan in de volgende situaties:
-
Je kon de opleiding Nederlands nog niet starten of eindigen. Dit komt door je beroep, medische of persoonlijke redenen.
-
Er was geen gepaste opleiding tijdig beschikbaar.
​
​
Ingeschreven bij VDAB
​
Vanaf 1 januari 2023 moet je je als sociale huurder inschrijven bij de VDAB wanneer je op dat ogenblik binnen de actieve bevolking valt en werkloos bent. Dit is een nieuwe huurdersverplichting.
Dit geldt voor alle niet-werkende huurders tot de leeftijd van 64 jaar en is niet van toepassing op de bijwoners (bv. volwassen kinderen).
Volgende personen worden tijdelijk of definitief beschouwd als een ‘niet-beroepsactieve burger met arbeidspotentieel’:
De huurder die niet kan werken wegens arbeidsongeschiktheid, invaliditeit of erkende handicap.
De huurder die uitkeringsgerechtigd is en voor wie een uitzondering geldt. De minister bepaalt deze voorwaarden.
Wij gaan dit na op moment van toewijzing en voeren daarna een driejaarlijkse controle uit op het naleven van deze huurdersverplichting.
​
Voldoe je niet aan deze huurdersverplichting? Dan kan de toezichthouder jou een geldboete opleggen tussen de 25 en 5.000 euro. Je krijgt als dat nodig is ook een nieuwe termijn waarbinnen je moet inschrijven bij de VDAB. De toezichthouder volgt jouw dossier op.
Dit is geen reden om je huurovereenkomst op te zeggen.
​
Onderhoud en herstellingen
Huurders hebben soms vragen over de herstellingen en het onderhoud van de woning. Woonmaatschappij Dender-Zuid heeft een brochure "Herstellingen en Onderhoud" waarin de belangrijkste informatie is samengevat. Wie moet de schade aan mijn vloer herstellen? Wie moet mijn kapotte kraan herstellen? … Het "ZieZo-boekje" opgemaakt door de Vlaamse Overheid gaat in detail in op wie voor wat verantwoordelijk is. Je kan het online raadplegen.
Problemen met de verwarming, de warmwaterboiler, sanitaire toestellen, regenwaterpomp?
Bel ZELF naar de hersteldienst:
053 77 26 51
Brandverzekering
Woonmaatschappij Dender-Zuid sluit voor al
zijn woningen en appartementen een brandpolis af. Daarin staat de clausule “afstand van verhaal t.o.v. de huurder”. Het is een uitgebreide verzekering waarin de aansprakelijkheid van de huurder is opgenomen. Je hoeft dus als huurder geen verzekering voor de woning af te sluiten.
​
BRANDVERZEKERING VOOR JE INBOEDEL!
Als huurder sluit je wel een brandverzekering af voor: je inboedel (al jouw spullen en meubels in de woning), verfraaiingswerken die je zelf uitvoert.
Rookmelders

Woonmaatschappij Dender-Zuid plaats in alle woningen en appartementen rookmelders.
Elke huurwoning heeft verplicht rookmelders. Er worden optische rookmelders zonder batterij en rookmelders met batterij geplaatst. Wanneer de batterij van je rookmelder defect is, hoor je een piepend alarmgeluid om de 30 seconden. Je zorgt er zelf voor om de batterij te vervangen: draai de rookmelder los, vervang de lege batterij door een nieuwe en plaats de rookmelder terug.
Een optische rookmelder dient bij defect volledig vernieuwd te worden (levensduur 10 jaar).
​Bij defect of andere problemen met rookmelders: herstellingen@denderzuid.be
Iets niet duidelijk?
Contacteer ons!
We zijn elke werkdag bereikbaar van
8u tot 12u
053 77 15 18
Voor alle administratieve vragen over je huurdersdossier: huur@denderzuid.be
​
Voor vragen over leefbaarheid, huurdersproblemen, betalingsuitstel, samenleven, buurtactiviteiten:
